Ahveniston Autourheilijoiden yhdessä Lammin UA:n kanssa järjestämän Hämeenlinna Historic
Rallyn ensimmäinen erikoiskoe starttaa nyt lauantaina 11.2. kello 11.30 Rengossa Nummenkylän
suunnalla. Tai itse asiassa ensimmäinen kilpailija lähtee avaus-EK:lle jo 10.30, mutta ensimmäinen
historic-ralliauto tunti myöhemmin.
Näytösajoluokassa ajavien kahden 1970-luvun Saab 96 -auton numerot ovat 501 ja 502. Noin
kymmenen minuuttia niiden jälkeen EK:lle starttaa kaksi selvästi Ysikutosia kovempaa ajavaa
Youngtimer-luokan autoa numeroilla 601 ja 602.
Kello 11.51 alkaen autot alkavat tulla numerojärjestyksessä numerosta 1 alkaen – viimeinen numero
on 115. Näiden autojen lähtöväli on näytös- ja Youngtimer-luokkien autojen tapaan yksi minuutti.
Kutakuinkin nämä samat eri nopeustasoisten autojen lähtöaikaerot ovat myös muilla neljällä
erikoiskokeella.
Numerolla 40 eli suunnilleen kello 12.30 EK 1:lle starttaa vuoden 1981 Lada VTFS:llä Ahveniston
AU:n Jarmo Jokela yhdessä Uuraisten UA:ta edustavan kakkosohjaajansa Keijo Kotamäen kanssa.
Historic-luokissa kilpailee AAU:n väreissä myös numerolla 56 ajava pari Pertti Inovaara – Marko
Sihvo. LopUA/AAU-parin ajokki on vuoden 1979 Chrysler Avenger.
Seuraavana matkaan lähtevät AAU-laiset ajavat 11 auton BMW-merkkiluokassa BMW Ralli -sarjan
pisteistä. AAU/VaToSUA-parin Ville Suominen – Antti Will BMW 325i:ssä on numero 72, kun
AAU:n Mika Salomaa – Mikko Sipilä kilpailee numerolla 79.
Heti seuraavana numerolla 80 erikoiskokeelle starttaa AAU:n Niklas Mäenpää – Toni-Pekka
Niittymäki. Niklas on alle ajokortti-ikäinen, mutta rallin nuorten luokassa saa kilpailla jo siitä
vuodesta alkaen, kun täyttää 15 vuotta. Nuorten luokassa kakkosohjaajana toimii ajokortin omaava
yli 18-vuotias henkilö, joka ajaa kaikki siirtymäosuudet, jos kuljettajalla ei ole ajokorttia.
Nyt toukokuussa 16 vuotta täyttävä Niklas pääsi ajamaan ensimmäisen rallinsa vuosi sitten 14-
vuotiaana. Renkolaisjuniori oli heti ensimmäisessä rallissaan 12 paria keränneessä nuorten SM-
luokassa hienosti neljäs, vaikka antoi takavetoisella BMW 316:lla tasoitusta etuvedoilla ajaneille
kilpakumppaneilleen.Niklas rakensi isänsä Markon kanssa V1600-luokan BMW:n kolarin jälkeen lunastetusta aihiosta.
BMW:llä syntyi varsin hyvää tulosta nuorten luokan kisoissa, vaikka vähemmän kilpailukykyisellä
autolla ajaessaan Niklaksen piti ottaa ehkä hiukan kanssakilpailijoitaan suurempia riskejä.
Täksi kaudeksi Mäenpäät hankkivat BMW:tä kilpailukykyisemmän V1600-luokan Citroën C2
VTS:n, jolla Lyseon yhdeksättä luokkaa käyvä ”Nikke” kilpailee nuorten luokassa keräämässä
kokemusta etuvetoisesta autosta. Kuvassa olevan auton ensimmäiset kilpakilometrit jäivät viime
viikonloppuna Kuopion SM-rallissa vähiin, joten auton todellinen ralliavaus tapahtuu kuljettajan
kotitiellä noin kello 13.10.
Mäenpäiden rakentama ensimmäinen ralliauto ei ole lauantaina tallissa seisomassa, sillä AAU:n
Marko Mäenpää starttaa BMW:llä matkaan viisi minuuttia poikansa jälkeen numerolla 85. Markon
kakkosohjaajana toimii AAU:n Tero Loikainen, joka on toiminut Niken kakkosohjaajana kaikissa
nuorukaisen tätä ennen ajamissa kahdeksassa rallissa.
Numerolla 98 matkaan lähtee Ford Fiestalla AAU:n Suvi Jyrkiäinen kakkosohjaajansa Tuomas
Pöntisen (EPUA) kanssa. Suvi on ainoa AAU:n kilpailija, joka ajaa oman seuransa rallin nuoteista.
Hämeenlinna Historic Rallyn viiden erikoiskokeen sijainnit ja aikataulut selviävät rallipaketista,
jonka myynti alkaa lauantaina kello 8 muun muassa kilpailukeskuksessa Ammattiopisto Tavastialla
Hattelmalantie 8:ssa. Taukoa kilpailijat viettävät kolmen erikoiskokeen jälkeen Sotkalinnan
tanssilavalla.