Autosuunnistus

kuvituskuva

AAU:lla on pitkät perinteet autosuunnistuksesta, niin kilpailijan, kuin kilpailun järjestäjänkin näkökulmasta.

Autosuunnistuksen vastaava
Miikka Mäenpää
050-306 1947
miikka_maenpaa (a) hotmail.com

Autosuunnistus on vauhti- ja taitolaji
Suunnistus- ja tarkkuusajona 50-luvulla alkanut autosuunnistus on nykymuodossaan kova vauhti- ja taitolaji, jossa huippuparit etenevät tehokkailla nelivedoilla huonoilla teillä ja poluilla käsittämättömän kovaa.

Vaikka AS on kovimmalla tasolla osaavien kuljettajien, tarkkojen kartanlukijoiden ja erikoisvarusteltujen kilpa-autojen muodostamien autokuntien välistä kovaa kilvanajoa, lajin harrastaminen onnistuu lähes ”ilmaiseksi”: Hämeenlinnan ympäristössä järjestetään joka vuosi paljon harjoitusajoja, joissa kilpaillaan siviiliautoilla.

Ahveniston Autourheilijat toimii vuosittain 1-3 AS-kisan järjestäjänä. Kovinta AS-osaamista AAU:ssa edustaa SM:n kärkikymmenikköön kuuluva M-luokan pari Jarno Laine – Pekka Virtanen, joka kilpailee N+-vireisellä Subaru 1.8 Turbolla, joka on entinen rallipeli.

Vahtia ja tarkkuutta tarvitaan

ST-ajoissa menestyttiin kartanlukijan hyvän tietuntemuksen ja kuljettajan raskaan kaasujalan avulla.
Nykyisin AS-kilpailut ajetaan ”erikoiskoetyyppisesti”, joten muun liikenteen seassa ei tarvitse kaahata – mutta suunnistusjaksoilla vauhtia pidetään senkin edestä. Teollisuusalueilla, sorakuopissa, metsäpoluilla jne. ajettavat jaksot eivät kuitenkaan ole suljettuja, joten normaalit liikennesäännöt ovat voimassa.

Talvella AS-kisoja varten aurataan pelloille isoja polkuverkostoja – näillä alueilla kaikki kilpailijat ovat maastotuntemuksen osalta samalla viivalla, polut kun ovat kertakäyttötavaraa.

Ajettavaksi tarkoitettu ura esitetään kartan päälle painettuna viivana. Kilpailu jaetaan lukuisiin pisteväleihin, joilla käytetään eri mittakaavassa olevia kartanpaloja. Tarkimmat kartat ovat mittakaavassa 1:5 000, joten suunnistustarkkuus on ”parhaimmillaan” viiden metrin luokkaa. Toisin kuin juoksusuunnistuksessa, AS:ssa pyritään ajamaan ihannereittiä, sillä suunnistusasemat ovat salaisia.

Osuuksien nopeudet määräytyvät maaston ja kilpailuluokan mukaan. Kovakaan kuski ei pysty paikkaamaan kartanlukijansa taitamattomuutta, koska jokainen kadotettu suunnistusasema on kymmenen ihanneajasta myöhään jäädyn minuutin arvoinen. Mutta myös toisin päin: hyväkään kartanlukutaito ei auta, jos kuljettaja ei pysty käsittelemään autoaan vauhdikkaasti ja luotettavasti.

Harjoitusajoissa ja alimmassa kilpailuluokassa reitit rakennetaan ”siviiliautoilla” ajettaviksi. Kun harrastus muuttuu totisemmaksi kilpailemiseksi, kalustoon satsaaminen on varsin luonnollista. AS:n huipulla ajetaan tarkoitusta varten varustelluilla autoilla, joissa on tarkat matka- ja keskinopeusmittarit. Subaru Justy on ollut AS-autojen ”aatelia”, mutta pienet nelivedot ovat nykyisin saaneet tehdä tilaa isoille turbonelikoille.

Harjoitusajoista kansainvälisiin kisoihin

AS:n harrastaminen aloitetaan C-luokassa, josta siirrytään taitojen kartuttua B- ja A-luokkien kautta M-luokkaan. Kilpailut vaikeutuvat luokkatason noustessa ajettavien urien ”heikentymisen”, nopeuksien ja suunnistustarkkuuden kasvun myötä. Osaltaan suunnistusvaikeutta kasvatetaan pelkistämällä karttoja.
AS:ssa kilpaillaan SM:n ja alimpien luokkien (C ja B) cupin lisäksi Pohjois-Euroopan – käytännössä Pohjoismaiden – mestaruudesta. Vaikka eri maiden AS-säännöt eroavat merkittävästi toisistaan, kilpailut ajetaan paikallisilla säännöillä, mutta ulkomaiset ja kotimaiset parit kilpailevat eri luokassa. Suomen laji on lajeista suunnistuksellisin, sillä täällä eteneminen tapahtuu pelkästään kartoista imettävän informaation perusteella, kun naapurimaissa käytetään myös sanallisia ajo-ohjeita.

AS-kilpailuja järjestetään vuosittain noin 30. Oman lisänsä AS-tarjontaan tuovat lukuisat harjoitusajot, joiden kautta uusien harrastajien on helpointa tulla lajin pariin. Lajia harrastaa aktiivisesti noin 200 paria – ei tosin koskaan samanaikaisesti.

”Kaiken” AS-tiedon lähde on lajin nettisivusto www.autosuunnistus.net.

AAU oli Suomen paras autosuunnistusseura

Ahveniston Autourheilijoiden perustajaseuroissa autosuunnistus oli vahva laji, eikä AS:n asema ainakaan huonontunut Hämeenlinnassa, kun Autourheilukerho ja Urheiluautoilijat yhdistyivät. Heti ensimmäisen toimintavuotensa aikana AAU:n autosuunnistajat nostivat seuran Suomen parhaaksi AS-seuraksi. Sen jälkeen tilanne on valitettavasti hiukan heikentynyt.
AAU voitti heti ensimmäisenä toimintavuotenaan vuonna 2003 AS:n joukkuemestaruuden, Kanta-Hämeen AS-sarjan joukkuemestaruuden ja lähes kaikki AKK-Motorsportin Hämeen alueen AS-aluesarjamestaruudet. Kalenterikilpailussa jaettavilla nousupisteillä mitattuna AAU oli Suomen paras seura kaudella 2003, ja samaan seuran AS-kilpailijat ylsivät myös vuonna 2004.

Ahveniston AU:n ensimmäinen kilpailu oli autosuunnistuskauden 2003 avannut Renko-sprint. Myös talvella 2004 pienellä alueella Rengon Eskolankulmalla ajettiin AS:n sprintsarjan osakilpailu. Näiden nopeatempoisten AS-kisojen historian löydät linkin Renko-sprintit 2003 ja 2004 alta.

Vuonna 2005 AAU järjesti samassa yhteydessä sekä aluekilpailuna ajetun Hämeenlinna-AS:n että historian ensimmäisen opiskelijoiden valtakunnallisen AS-sarjan päätöskisan.

Talvella 2006 AAU järjesti Sprint Hämeenlinna-AS:n. Vuoden 2007 kalenteri-AS:t peruuntuivat lajiliiton ”ansiosta”, mutta keväällä 2007 AAU järjesti taas opiskelijoiden Loppukapinan. AAU on lisäksi järjestänyt vuosittain yhden (alkuvuosinaan jopa kaksi) Kanta-Hämeen AS-sarjan osakilpailua.